Environmental Scan | |
/ | \ |
Internal Analysis | External Analysis |
/ \ | / \ |
Strengths Weaknesses | Opportunities Threats |
| | |
SWOT Matrix |
Tujuan utama SWOT Analysis adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor dalaman(internal) dan luaran(external) yang penting dalam mencapai matlamat dan objektif sesuatu projek atau perniagaan.Faktor-faktor dalaman ini termasuklah model 4P iaitu Price(harga) Product(produk)
Place(tempat) dan Promotion(promosi).Contohnye sebagai penternak, kita mesti mengenal pasti apakah kekuatan dan kelemahan kita dan juga peluang dan halangan yang ada.Semuanya saling berkait rapat.contoh:
Strenghts
- lokasi berdekatan dengan jalan besar
- mudah mendapat sumber bekalan mentah
- lokasi berdekatan sumber air
- tenaga kerja yang murah
- kurang sokongan ahli keluarga
- kekurangan modal
- jauh dari sumber api dan air
- jauh dari jalan besar
- permintaan pasaran yang besar
- anda pioneer di kawasan anda
- perniagaan mempunyai potensi besar untuk dikomersialkan
- tidak ramai yang melakukan bisnes seperti anda di kawasan berdekatan
- undang-undang
- harga
- persaingan
- orang khianat
sedikit tambahan
S-O strategies pursue opportunities that are a good fit to the company's strengths.
W-O strategies overcome weaknesses to pursue opportunities.
S-T strategies identify ways that the firm can use its strengths to reduce its vulnerability to external threats.
W-T strategies establish a defensive plan to prevent the firm's weaknesses from making it highly susceptible to external threats.
No comments:
Post a Comment