Wednesday, July 14, 2010

Apa Itu Bioaccumulation?

Assalamualaikum..heeee..hari ni topik agak serius sikit.Apa Itu Bioaccumulation? penting ke tak penting ke kita nak ketahuinya? Saya sebenarnya pemegang ijazah sarjana muda sains gunaan(biology) major biology persekitaran.Saya rasa terpanggil untuk menyampaikan sedikit ilmu ini tatkala ramai orang mengejar cita-cita dan kehendak mereka tanpa menghiraukan alam sekitar.Sebagai contoh kita boleh lihat negara China yang pada satu masa dahulu jarang-jarang mendapat bencana alam tetapi kita lihat akhir-akhir ini bencana datang menimpa-nimpa pada negara tersebut.

"Sesungguhnya Bencana Yang Menimpa Itu Terjadi Atas Perbuatan Tangan Manusia Itu Sendiri"

Apa itu bioaccumulation? Bioaccumulation adalah pengumpulan bahan-bahan kimia terutamanya dari persekitaran sebelum ianya diambil (masuk ke dalam) oleh organisma pertama dalam rantaian makanan.Kes paling popular disebabkan oleh bioaccumulation ini adalah di Jepun pada tahun 1956 ia dipanggil Minamata diesease.Ianya berlaku apabila pembebasan methyl mercury oleh kilang perindustrian kepada sungai di situ.Mercury adalah bahan kimia yang sangat toksik,beracun dan boleh menyerap kedalam kulit.Apabila bahan ini dibebaskan kedalam sungai bersama bahan-bahan lain,bahan-bahan kimia ini akan saling bertindak balas dan mungin membentuk substrat yg lain.Bahan-bahan kimia yang berbahaya ini akan menyerap kedalam badan haiwan akuatik pada rantai pertama makanan iaitu plankton(pengeluar).Plankton dimakan oleh ikan kecil(pengguna pertama) ikan kecil dimakan oleh ikan besar(pengguna kedua) dan seterusnya sampai la kepada kita iaitu manusia.Bayangkan daripada pengeluar pertama sampai kepada kita bahan-bahan kimia tersebut terkumpul(accumulate) dari satu organisma ke satu organisma dalam rantaian makanan sehingga menjadi banyak.Itulah yang dinamankan bioaccumulation.

Bila kita lihat aktivist-aktivist alam sekitar membuat kempen betapa pentingya menjaga persekitaran kita mudah merasa jengkel,memandang sinis usaha tersebut.Tanyalah diri anda, mahukah negara yang kita cintai ini mendapat bencana alam seperti di negara china? tepuk dada tanyalah hati dan berfikirlah sebelum bertindak.Apa yang saya belajar semasa di Universiti Sains Malysia dulu saya praktikkan sampai ke harini.Sebagai contoh jika ke kedai saya hanya meminta beg plastik untuk barang yang bnyak sahaja.selagi muat saya akan masukkan dalam satu beg plastik sahaja.Kita tahu bahawa untuk meleraikan plastik mengambil masa 500tahun.Saya juga mengelakkan penggunaan polistrin.polistrin amat-amat berbahaya terutama bila bertindak dengan suhu.jadi jangan minum air suam dengan cawan polistrin dan anda boleh mengelak kanser darinya.

Mungkin anda belum mendapat gambaran yang jelas tentang kesan dari bioaccumulation ini.di bawah ini adalah beberapa gmabar kesan dari bioaccumulation.

Jadi marilah kita sama-sama sedarkan diri kita supaya menghargai alam sekitar kurniaan Allah S.W.T menjaga dan mendidik keluarga,anak-anak dan komuniti kita supaya kita semua terhindar dari bala bencana.Sekian...

No comments:

Post a Comment

Klik Dan Menang 1Juta!..huhuhu

Preview Blog Kawan2