Monday, January 12, 2009

KeNapA iTiK??

hari ni aku nk cte lak np aku pilih itik muscovy utk diternak dan kenapa aku xpilih labi2 atau lipan untuk diternak..hahah. sedangkan org lain plih kambing, lintah (aku pun ade bela gak), cacing dan mcm2 lagi la yang orang ternak tp aku pilih ternak itik gak..xkre xkre nk ternak itik gak.. sebab yang pertama itik ni bela 3 bulan dah leh jual, klau kambing 6bulan, lintah 8bulan...berbulan bulan la nk tgu kn..pastu aku dah dpt tau cara rahsia menjimatkan kos makanan dia yang hampir xyah dikeluarkan..rahsia ni diberitau oleh saudagar itik berbangsa cina..(tgk org cina ada ilmu diorg kongsi tp org mlayu? korang nk ilmu? datang la kursus..ha 2 la org mlayu) dia cakap klau nk bagi makan dedak ari2 sepende pun xdpt nk bli la weii..sbb dedak mhl..300ekor itik blanje dedak dekat RM100 sehari..so dia bgtau aku amik sayur ngan perut ikan kt pasar..melambak..kos? free je..
so skrg ni tiap2 pg aku p pasar amik bendaalah 2..

No comments:

Post a Comment

Klik Dan Menang 1Juta!..huhuhu

Preview Blog Kawan2